WKRÓTCE WIĘCEJ OPISÓW  TERAPII I ZABIEGÓW DOSTĘPNYCH W KINESIS!

Centrum Rehabilitacji

umów wizytę do specjalisty

Fizjoterapia w uszkodzeniach ACL

Więzadło krzyżowe przedniego (ACL) jest najczęściej uszkadzaną struktura w stawie kolanowym. Najczęściej zerwaniu ACL towarzyszą uszkodzenie łąkotki przyśrodkowej oraz naderwanie więzadła pobocznego piszczelowego, co razem znacząco zmniejsza stabilność stawu kolanowego.

Przez wiele lat był to uraz w przypadku którego uważano, że konieczny jest zabieg rekonstrukcji więzadła. Ostatnio obserwuje się dużo badań które wskazują na to, że odzyskanie stabilności kolana można uzyskać za pomocą dobrze prowadzonej fizjoterapii.

Składa się na nią szereg technik manualnych oraz trening siłowy przywracający siłę mięśniową.

Terapia w przypadku zerwania ACL i próby jego leczenia zachowawczego jak i po rekonstrukcji więzadła jest procesem długim który wymaga ścisłej współpracy Pacjenta i Terapeuty. W obu przypadkach fizjoterapia daje możliwość powrotu do pełnej sprawności i uprawiania sportu.

nadwrażliwość zębów

stany po ekstrakcji zębów

zaburzenia czucia twarzy

bóle neuropatyczne jamy ustnej i twarzoczaszki

wady postawy ciała

dolegliwości bólowe odcinka szyjnego i lędźwiowego

zaburzenia połykania

zaburzenia mowy spowodowane dysfunkcją narządu żucia np. po udarze

Rehabilitacja stomatoligiczna

Dziedziną fizjoterapii zajmującą się leczeniem schorzeń w okolicy czaszkowo – żuchwowej i czaszkowo – twarzowej jest tak zwana rehabilitacja stomatologiczna.

Ta prężnie rozwijająca się gałąź fizjoterapii daje terapeutom nowe możliwości pracy z pacjentami odczuwającymi dolegliwości w obszarze twarzy i głowy. Terapia ma na celu rozluźnienie mięśni układu stomatognatycznego, czyli mięśni obejmujących szyję, twarz, szczęki, żuchwę, policzki i głowę. Fizjoterapeuta bada zakres ruchomości oraz symetrię ruchu żuchwy, napięcie mięśni zlokalizowanych na twarzy jak również od wewnątrz jamy ustnej.

Poprzez zastosowanie różnorakich technik mięśniowo – powięziowych czy drenażowych uzyskujemy działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne a także przeciwobrzękowe. Do technik wykorzystywanych przez terapeutów w rehabilitacji stomatologicznej należy na przykład manualna repozycja dysku stawowego w celu odblokowania stawu skroniowo – żuchwowego czy rozciąganie torebki stawowej. Fizjoterapeuta mobilizuje tkanki miękkie, stosuje uciski i masaże, dzięki czemu możliwe jest odtworzenie poprawnego zakresu ruchu stawu i ulepszenie kontroli nerwowo – mięśniowej.

Istnieje wiele wskazań do rehabilitacji stomatologicznej. Należą do nich:

bóle głowy i szyi

bruksizm – zgrzytanie zębów

bóle stawu skroniowo – żuchwowego

ból odczuwalny za gałką oczną

szumy w uszach

szczękościsk

porażenie nerwu twarzowego

stany pooperacyjne i po złamaniu szczęki

trzaski, przeskoki żuchwy i ograniczenie jej ruchomości

Terapia Bańką Chińską

Jest to forma terapii powięziowej z wykorzystaniem gumowej bańki która poprzez wytworzenie podciśnienia w bardzo silny sposób oddziałuje na tkankę podskórną.

W trakcie terapii bańką powstaje bardzo duże przekrwienie lokalne oraz wybroczyny. Powoduje to duży wyrzut histaminy, co stymuluje procesy regeneracyjne.  Poprzez lokalne oddziaływanie na współczulny układ nerwowy powoduje zmniejszenie dolegliwości bólowych. Ten rodzaj terapii wykorzystywany jest głównie w przypadku bólu przewlekłego, utrwalonego  zarówno przez zmiany niedokrwienne i zaburzenia odżywiania w zajętych bólowo tkankach, jak i nadwrażliwość centralnego układu nerwowego.

Igłoterapia Sucha

Jest to forma inwazyjnej terapii manualnej z wykorzystaniem igieł akupunkturowych. Nazwa Sucha odnosi się do wykorzystywanych igieł które są wypełnione, w przeciwieństwie do igieł iniekcyjny które stosowane są do wstrzykiwania substancji czynnych do organizmu.

Jest to bardzo skuteczna i precyzyjne terapia dzięki której można dotrzeć do tkanek położonych głębiej niż w przypadku terapii nieinwazyjnych. Świetnie sprawdza się w zmniejszaniu dolegliwości bólowych układu mięśniowo szkieletowego zarówno w stanie przewlekłym podostrym i ostrym.

Bardzo często wykorzystuje się działanie igieł w leczeniu bólów głowy szczególnie migrenowych, oraz terapii stawów Skroniowo-żuchwowych.

Terapia Manualna FRSc

Jest to rodzaj terapii manualnej która syntezuje w sobie wiele różnych szkół oraz technik z zakresu leczenia zachowawczego. Stworzona została przez Doktora Radosława Składowskiego. Skrót oznacza Five Regulatory Systems Concept czyli Koncepcja Pięciu Układów Regulujących.

Terapia ta nie opiera się tylko na oddziaływaniu manualnym. Wykorzystuje również terapię narzędziową w formie Pinoterapii. Terapię za pomocą igieł akupunkturowych. Manipulacje stawowe. Terapię powięziową. Koncepcja uwzględnia również aspekt psychosomatyczny dolegliwości bólowych, czyli to jak ludzkie emocje wpływają na ich powstawanie.

W koncepcji tej dopasowuje się rodzaj i charakter dolegliwości do jednego z pięciu układów regulujących co pozwala na dobranie bardzo precyzyjnej terapii oraz szybkie i skuteczne usunięcie dolegliwości bólowych.

Pinoterapia

Jest to forma terapii narzędziowej należąca do  koncepcji pięciu układów regulacyjnych FRSc.

Wykonywana jest z użyciem pinów popularnie nazywany gwoździami oraz narzędzi w kształcie noży nazywanych KAT.

Piny świetnie sprawdzają się w pracy z urazami ortopedycznymi ostrymi jak i przewlekłymi, pozwalają na bardzo szybkie zmniejszenie dolegliwości bólowych oraz poprawę zakresu ruchu.

Najczęściej wykorzystywane  są w:

Zespołach bólowych kręgosłupa lędźwiowego, piersiowego i szyjnego

Bólach przewlekłych kolan oraz stawów ramiennych

Skręceniach stawów skokowych

Terapii bólów głowy, napięciowych, migrenowych, klasterowych

zapaleniu rozcięgna podeszwowego

Ostrodze piętowej

Przewlekłych dolegliwościach bólowych ścięgna Achillesa

Tlenoterapia Hiperbaryczna

Ciekawostka!

Wiele gwiazd sportu regularnie korzysta z tlenoterapii, dzięki której mogą trenować dłużej i intensywniej, a co za tym idzie osiągać jeszcze lepsze wyniki. Dlatego tlenoterapia nazywana jest często legalnym dopingiem. Korzystają z niej takie gwiazdy jak:

Robert Lewandowski, Cristiano Ronaldo, Grzegorz Krychowiak, Michael Phelps, Novak Djokovic, Tiger Woods, David Becham, Agnieszka Radwańska, LeBron Jamesi czy Daniel Cormier.

Przeciwwskazania:

Ciąża

Stosowanie niektórych leków: cis-platyna, Disulfiramu, Bleomecyna, Adriamycyna

Nieleczona odma płucna

Rozsiana choroba nowotworowa

Padaczka

Infekcje górnych dróg oddechowych

Niewydolność serca

POCHP

Klaustrofobia

Zapalenie n. wzrokowego

Astma oskrzelowa

Operacje ucha, zatok i klatki piersiowej

Jest to zabieg w trakcie którego dostarczamy czysty tlen w warunkach zwiększonego ciśnienia (zwykle 3 krótkość ciśnienia atmosferycznego), wykonywany w specjalnie zaprojektowanej do tego komorze hiperbarycznej. Jest to terapia nieinwazyjna, zupełnie bezbolesna która znacząco zwiększa potencjał do gojenia naszego organizmu.

Tlenoterapia w komorze hiperbarycznej przyspiesza regenerację, poprzez zwiększenie wysycenia hemoglobiny i osocza tlenem, a także do ośmiu razy zwiększa ilość komórek macierzystych. Poprzez zwiększenie ilości krążącego tlenu poprawia się również proces oddychania komórkowego i wytwarzania waluty energetycznej naszych komórek czyli ATP.

Stymulowany jest proces tworzenia nowych naczyń krwionośnych dodatkowo zwiększający ukrwienie tkanek i przyspieszający regenerację.

Tlenoterapia hiperbaryczna stosowana jest w bardzo wielu schorzeniach:

Głuchota idiopatyczna

Głuchota po uszkodzeniu akustycznym

Zapalenie ucha zewnętrznego

Zerwanie i naderwanie mięśni

Zerwanie i naderwanie więzadeł

Martwica kości

Trudno gojące się rany

Urazy zmiażdżeniowe

Urazy wielonarządowe

Miażdżyca

Obrzęki

Spowolnienie procesów starzenia

Przyspieszenie regeneracji po zabiegach operacyjnych

Wspomaganie leczenia niepłodności

Zaburzenia potencji

Choroba dekompresyjna

Zatrucie tlenkiem węgla

Borelioza

Choroby autoimmunologiczne

Zespół stopy cukrzycowej

Oparzenia

Odleżyny

Leczenie otyłości

Zespół jelita drażliwego

Terapia falą uderzeniową

Przeciwwskazania:

Ciąża

Nowotwory

Zespoły bólowe w fazie ostrej

Stany zapalne ścięgna w fazie ostrej

Zabiegi u dzieci u których nie został zakończony wzrost kostny

Zabiegi w okolicy klatki piersiowej u osób z rozrusznikiem serca

Problemu z krzepliwością krwi

Jest to terapia w której do wywołania odpowiedzi organizmu wykorzystywana jest fala akustyczna którą tworzy specjalna aparatura. Ciśnienie wytworzone przez aparat powoduje penetrację tkanki przez fale akustyczną a to powoduje szereg reakcji dzięki którym uzyskujemy efekt przeciwbólowy oraz przyspieszenie krążenia w miejscu zmienionym chorobowo oraz pobudzenie metabolizmu komórkowego rozumiane przez zwiększenie produkcji ATP oraz szybsze odprowadzanie zbędnych produktów przemiany materii.

Główne efekty terapii falą uderzeniową:

Silne działanie przeciwbólowe (nawet po pierwszym zabiegu)

Rozrost i regenerację naczyń krwionośnych

Przyspieszenie oddychania wewnątrzkomórkowego

Zwiększona wymiana płynu między przestrzenią wewnątrz i zewnątrzkomórkową

Najczęstsze zastosowania:

Łokieć tenisisty